toggle

MENU GŁÓWNE

Publikacje książkowe - Polonistyka szkolna w latach 1918-1939. Koncepcje i polemiki PDF Drukuj Email
Spis treści
Publikacje książkowe
2
3
4
5
Wszystkie strony

Polonistyka szkolna w latach 1918-1939. Koncepcje i polemikiPolonistyka szkolna w latach 1918-1939. Koncepcje i polemiki. Programy i ich realizacja, red. Leszek Jazownik, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2002.

Książka stanowi pewnego rodzaju kontynuację wydanego w 1998 roku tomu pokonferencyjnego zatytułowanego Teoria i praktyka kształcenia literackiego oraz językowego w latach 1918–1939. Przybliża ją do po­przedniego zbioru szkiców i artykułów nie tylko podejmowana problematyka, lecz również skład osobowy autorów, których udało się zaprosić do współpracy.

Publikacja powstała z myślą o zogniskowaniu wysiłków badaczy zajmujących się historią myśli polonistycznej. Jej celem jest zaprezentowanie wyników now­szych studiów poświęconych problematyce kształcenia literackiego i językowego w latach 1918–1939. Służyć ma ona pogłębianiu współczesnej wiedzy o znakomitym i inspirującym dorob­ku międzywojennej polonistyki szkolnej, a także – upowszechnianiu tej wiedzy w szerszych kręgach społecznych, zwłaszcza zaś w środowiskach nauczycieli, publicy­stów oświatowych oraz organizatorów i reformatorów oświaty.

SPIS TREŚCI

ROZDZIAŁ I. W trosce o poziom i wszechstronność edukacji polonistycznej Poszukiwania - eksperymenty – akty prawne

Maria Gołaszewska, Absolutyzacja wyobraźni. Esej o pewnym eksperymencie edukacyjnym
Alina Zabrotowicz, Książka nauczyciela
Dorota Amborska-Głowacka, Podstawowe uwarunkowania polskich przeobrażeń edukacyjnych w latach 1918-1939 a założenia ogólne systemu oświaty w Polsce po roku 1989
Mieczysław Łojek, W trosce o wyższy poziom edukacji polonistycznej uczniów szkół średnich w dwudziestoleciu międzywojennym

ROZDZIAŁ II. W kręgu współtwórców polonistyki szkolnej

Beata Gromadzka, Idee kształcenia polonistycznego w referacie Zygmunta Łempickiego ,,Polska i polskość w nauczaniu polskiego"
Barbara Bogolębska, Ryszarda Skalskiego refleksje nad polonistyką szkolną

ROZDZIAŁ III. Obraz tradycji literackiej w programach i podręcznikach szkolnych

Aneta Garstka, Twórczość Aleksandra Świętochowskiego na tle literatury pozytywizmu w szkolnej edukacji polonistycznej (okres międzywojenny)
Ireneusz Sikora, Młoda Polska w programach nauczania międzywojennego liceum

ROZDZIAŁ IV. Biblioteki szkolne oraz czytelnictwo dzieci i młodzieży

Józef Szocki, Biblioteki szkolne w procesie dydaktyczno-wychowawczym w dwudziestoleciu międzywojennym
Elżbieta Kruszyńska, Wokół literatury dla dziewcząt w okresie dwudziestolecia międzywojennego

ROZDZIAŁ V. Kształcenie językowe i język uczniowski

Bożena Kotula, Cele, treści i metody nauczania – dyskusje w dwudziestoleciu
Maria Dudzik, Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w programie nauczania języka polskiego w gimnazjum czteroletnim w latach 1934-1939. Niektóre problemy.
Katarzyna Węgorowska, Językowy świat wileńskiego Gimnazjum i Liceum SS. Nazaretanek (na podstawie wspomnień Janiny Hoppen-Zawadzkiej)
Leszek Jazownik, Między apoteozą a anatemą. W kręgu międzywojennych dyskusji nad rangą i znaczeniem nauki o języku w edukacji polonistycznej

Indeks nazwisk



 

Zegar

Kto jest teraz na stronie

Naszą witrynę przegląda teraz 21 gości 

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj27
mod_vvisit_counterWczoraj12
mod_vvisit_counterW tym tygodniu39
mod_vvisit_counterW ostatnim tygodniu134
mod_vvisit_counterW tym miesiącu503
mod_vvisit_counterW ostatnim miesiącu543
mod_vvisit_counterWszystkie dni52125

Online (przez ostatnie 20 minut): 1
Twoje IP: 107.22.118.242
,
Dzisiaj: Wrz 25, 2017