toggle

MENU GŁÓWNE

O EDUKACJI PATRIOTYCZNEJ
Godziny polskiego jako szkoła polskości Drukuj Email

[Tekst pisany na przełomie 2006 i 2007 roku; jego nieco skrócona wersja została opublikowana w: Kultura–Język–Edukacja. Dialogi współczesności z tradycją, red. B. Gromadzka, D. Mrozek i J. Kaniewski, Poznań 2008]

Przedmiot o nazwie język polski jest dziś niczym twarz bez wyrazu. Żadna myśl głębsza i całościowa jego oblicza nie ożywia. Żadna idea dalekosiężna jego wzroku nie zapala. W wyniku reform pośpiesznie wprowadzonych i nie do końca przemyślanych uległ on zmarginalizowaniu. Został zepchnięty do roli przedmiotu usługowego, którego celem zasadniczym stało się zaprawianie młodzieży do sprawnego komunikowania się. Mówiąc słowami Juliana Krzyżanowskiego, wyznaczono mu rolę osełki do szlifowania uczniowskich umiejętności językowych i lekturowych (w tym przede wszystkim swoiście pojmowanego tzw. czytania ze zrozumieniem).

Więcej…
 
O przebudowę modelu edukacji polonistycznej Drukuj Email

[art. drukowany w: Edukacja polonistyczna wobec przemian cywilizacyjnych i kulturowych – pr. zb. pod red. M. Sinicy i L. Jazownika, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2008]

I. Sytuacja edukacji polonistycznej we współczesnej szkole

Edukacja polonistyczna przeżywa dziś głęboki kryzys. W wyniku prowadzonych od kilkunastu lat reform nastąpiło wyraźne zdeprecjonowanie „języka polskiego” jako przedmiotu nauczania. Ogranicza się liczbę godzin przeznaczonych na jego realizację. Spycha się go do roli przedmiotu usługowego, którego celem zasadniczym jest zaprawianie młodzieży do sprawnego komunikowania się. Mówiąc słowami Juliana Krzyżanowskiego, wyznaczono mu rolę osełki do szlifowania uczniowskich umiejętności językowych i lekturowych (w tym przede wszystkim swoiście pojmowanego tzw. czytania ze zrozumieniem). […]

Więcej…
 
DESTRUKCJA TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ JAKO UKRYTY PROGRAM NAUKOWY I EDUKACYJNY PDF Drukuj Email

Niczym Sybir - niczym knuty
I cielesnych tortur król!
Lecz narodu duch otruty -
To dopiero bólów ból!
(Z. Krasiński, Psalm miłości)

Unia Europejska miała budować Europę Ojczyzn. Miała być federacją suwerennych państw, szanującą tożsamość i odrębność poszczególnych narodów. Rzeczywistość okazała się inna. Wspólnota Europejska zmierza do tworzenia Europy bez Ojczyzn, do homogenizacji społeczeństw. W imię kolonizacji państw „drugiej prędkości” wydziedzicza się tu narody i deformuje się ich pamięć historyczną. Destrukcja tożsamości narodowej dokonywana jest m.in. w obrębie nauki i edukacji. W prezentowanym szkicu podjąłem próbę wskazania niektórych mechanizmów urzeczywistniania tej destrukcji.

Więcej…
 


Zegar

Kto jest teraz na stronie

Naszą witrynę przegląda teraz 49 gości 

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj28
mod_vvisit_counterWczoraj12
mod_vvisit_counterW tym tygodniu40
mod_vvisit_counterW ostatnim tygodniu134
mod_vvisit_counterW tym miesiącu504
mod_vvisit_counterW ostatnim miesiącu543
mod_vvisit_counterWszystkie dni52126

Online (przez ostatnie 20 minut): 2
Twoje IP: 107.22.118.242
,
Dzisiaj: Wrz 25, 2017