toggle

MENU GŁÓWNE

TEORIA KSZTAŁCENIA POLONISTYCZNEGO - Materiały
REFORMA EDUKACJI POLONISTYCZNEJ PDF Drukuj Email

Przedstawiam projekt przebudowy modelu nauczania języka polskiego, który w połowie lutego br. przesłałem do MEN.

Pobierz... (PDF)

 

 

PROJEKT REFORMY EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

 

Prezentowany tekst stanowi sporządzony na użytek Ministerstwa Edukacji Narodowej projekt pakietu reform edukacji polonistycznej, ujętych w szerszym kontekście pożądanych zmian w oświacie. W projekcie tym odwołuję się do postulatów wysuwanych we wcześniejszych swych publikacjach.

Więcej…
 
O NIEKTÓRYCH PRZEJAWACH „BAŁKANIZACJI” NAUCZYCIELSKICH STUDIÓW POLONISTYCZNYCH PDF Drukuj Email

(Tekst wygłoszony na konferencji 21 maja 2005)


Wprowadzenie

Wypada żywić nadzieję, że system kształcenia nauczycieli polonistów najtrudniejszy okres ma już za sobą. Jego największą bolączką w latach dziewięćdziesiątych okazało się to, że przestał być systemem, stał się natomiast chaotycznym zbiorem inicjatyw wyrastających z różnych stylów myślenia o edukacji i kształtujących się pod wpływem rozmaitych grup interesów.

Pewnego rodzaju „wyspowość” zmian i różnorodność przedsięwzięć wpisana jest w reformy edukacyjne realizowane przez pluralistyczne społeczeństwa. Rozmaitość rozwiązań stanowi konsekwencję odchodzenia od monopedagogiki oraz zarzucania modelu edukacji zunifikowanej centralnymi koncepcjami reform na rzecz modelu respektującego zasadę różnorodności. To oczywiste. Ale zrozumiałe jest też to, że różnorodność nie może prowadzić do anarchii. Odejście od unifikacji nie powinno oznaczać rezygnacji z całościowej wizji edukacji zawodowej polonistów. Tymczasem takiej wizji w naszym kraju zabrakło. Nie dopracowaliśmy się profesjonalnie przygotowanej, spójnej i przemyślanej koncepcji kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Skutkiem tego edukacja pedagogów zaczęła odznaczać się chaosem, sprzecznościami i skrajnym woluntaryzmem. Osiągnęła ona – zwłaszcza w latach dziewięćdziesiątych – stan, który Zbigniew Kwieciński opatrzył zapożyczonym z prac amerykańskiej badaczki Nancy L. Zimpher obrazowym mianem „bałkanizacji kształcenia nauczycieli”. Do najbardziej charakterystycznych symptomów tego stanu należą:

a) słaba jakość oferty edukacyjnej (m.in. duża liczba studentów w przeliczeniu na liczbę nauczycieli o wysokich kwalifikacjach i kompetencjach, niska jakość programów kształcenia i sposobów ich realizacji, zły stan zasobu bibliotek);

b) obniżenie się prestiżu instytucji kształcących nauczycieli;

c) niedostosowanie liczby absolwentów do ofert zatrudnienia zgłaszanych przez rynek pracy.

Więcej…
 
O NIEKTÓRYCH DYLEMATACH ZWIĄZANYCH Z ROZUMIENIEM I KLASYFIKACJĄ METOD NAUCZANIA [1999] PDF Drukuj Email

Przedstawiciele dydaktyki ogólnej oraz reprezentanci dydaktyk szczegółowych (zwanych również – nomen omen – metodykami nauczania) zgodnie utrzymują, iż problemowi pojmowania i klasyfikacji metod kształcenia przysługuje w refleksji nad edukacją wyjątkowo doniosła ranga. Decydują o tym liczne względy za­równo teoretyczne, jak też praktyczne, których wyłuszczanie – jak się wydaje – nie jest w chwili obecnej niezbędne. Warto natomiast zauważyć, że choć wskaza­ny problem stanowi przedmiot znacznej (i w szybkim tempie powiększającej się) liczby publikacji, to jego rozstrzygnięcia wciąż trudno uznać za satysfakcjonujące. Omawiana sytuacja jest bez wątpienia nieco deprymująca. Z drugiej jednak strony – przeciwnie – stanowiąc pewnego rodzaju wyzwanie intelektualne, ośmiela do przynajmniej częściowego wykraczania poza krąg tradycyjnych wyobrażeń, jakie ukształtowały się w interesującej nas dziedzinie rozważań.

Więcej…
 


Zegar

Kto jest teraz na stronie

Naszą witrynę przegląda teraz 51 gości 

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj28
mod_vvisit_counterWczoraj12
mod_vvisit_counterW tym tygodniu40
mod_vvisit_counterW ostatnim tygodniu134
mod_vvisit_counterW tym miesiącu504
mod_vvisit_counterW ostatnim miesiącu543
mod_vvisit_counterWszystkie dni52126

Online (przez ostatnie 20 minut): 2
Twoje IP: 107.22.118.242
,
Dzisiaj: Wrz 25, 2017